Biopaliwa w ...1926 r.
 Oceń wpis
   
W przedświątecznym nastroju proponuję powrócić do historii motoryzacji i biopaliw. Warto wspominać nie tylko o Rudolfie Dieslu, ale również o udziale polskiej myśli technicznej w pierwszych latach rodzącego się przemysłu motoryzacyjnego. A jeśli o silnikach mowa to nieuchronnie pojawia się temat paliw, a tuż za nim oczywiście - biopaliw.
Dużo wcześniej przed silnikiem z zapłonem samoczynnym Diesla, powstał silnik o zapłonie iskrowym. W 1860 r. Lenoir Jean – Joseph Etienne (na zdjęciu) korzystając z dużo wcześniejszych pomysłów - zbudował pierwszy użyteczny silnik spalinowy, dwusuwowy, jednocylindrowy, pracujący na mieszance gazu świetlnego (takiego, jakiego używano w popularnych wówczas latarniach gazowych) i powietrza, o mocy 8,8 kW (12 KM)
Później, wzorując się na jego doświadczeniach, Nicolaus August Otto (1832–1891) wprowadził w 1876 pierwszy silnik czterosuwowy ze sprężoną mieszanką paliwową.
W Polsce pierwszym wytwórcą silników spalinowych ( według: Niewiarowski K., Tłokowe silniki spalinowe. WKiŁ, Warszawa 1983) był zakład Machczyńskiego produkującego je w Warszawie od 1885 roku. Pierwszy powstały na ziemiach polskich silnik o zapłonie samoczynnym wyprodukowano w 1913 lub w 1914 r. w Fabryce Armatur i Motorów URSUS w Warszawie. W 1922 r. Zakłady Mechaniczne URSUS S.A. rozpoczęły produkcję pierwszego polskiego ciągnika rolniczego z dwucylindrowym silnikiem naftowym o mocy 25 KM. Stały się one ważnym krajowym producentem silników spalinowych, zarówno trakcyjnych (m.in. od 1930 r. silniki o zapłonie samoczynnym na licencji Sauera), jak też lotniczych, stacjonarnych i rolniczych oraz pojazdów cywilnych i wojskowych różnych typów. Tam produkowano silnik M111 o mocy maksymalnej 20-22 KM do słynnego motocykla Sokół 1000.[Merkisz]
Osiągnięcia polskiego przemysłu motoryzacyjnego w okresie 20-lecia międzywojennego ciekawie opisuje również Aleksander SowaPierwsze polskie pojazdy samochodowe.
W takim klimacie rodzącego się przemysłu motoryzacyjnego, rozwijał się również temat biopaliw. Już na początku lat dwudziestych minionego wieku wykorzystywano spirytus, produkowany w ok. 1400 gorzelniach, do komponowania mieszanek alkoholowo-benzynowych. W latach trzydziestych zagospodarowywano w ten sposób ok. 50 % całej produkcji spirytusu. Dało to ilości sięgające ok. 20-23 mln litrów rocznie.
Poniżej przedstawiam skan najstarszego – jaki posiadam – artykułu nt. biopaliw: „Przemysł Chemiczny” z końca 1926 r.
Ciekawy jest oczywiście język i styl z lat dwudziestych, ale myślę, że na naszej „biopaliwowej karuzeli” należy się chwila zatrzymania. Może wtedy dojdziemy do jakiś konstruktywnych wniosków.
ŻYCZĄC PAŃSTWU Z OKAZJI ŚWIĄT – WSZYSTKIEGO CO DOBRE I MIŁE, SPOKOJU I RADOŚCI, no i oczywiście wiosny nie tylko na dworze- zapraszam do podróży w klimacie lat dwudziestych.
Biopaliwa 82 lata temu.
Komentarze (1)
Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach cz. 2
 Oceń wpis
   
Ponad dwa miesiące funkcjonowania ankiety chyba już wystarczy. Nie da się ukryć, że nie jestem zbyt pracowitym blogowiczem. Gdybym powiedział, że niektórym autorom zazdroszczę sił i chęci do regularnych wpisów na swoich blogach, to pewnie bym skłamał. Jednak, kiedy ostatnio usłyszałem definicję określającą użytkowników internetu, nie mogłem się oprzeć.
Pokusa powrotu na łamy blogu i dołączenie w ten sposób do grona internatów, którzy jak wiadomo mają bardzo interesujące i jasno sprecyzowane upodobania, była tak silna, że nie mogłem się oprzeć.
 
Wynik ankiety jest dość interesujący, 64 na 95 „kliknięć myszką” (jedno kliknięcie jest moje – nie mogłem sobie odmówić pełnego przeżycia doznań, jakie towarzyszyć mogą głosowaniu w internecie) popiera projekt biopaliw. To bardzo dużo, tym bardziej, że kliknięcia dokonywano – jak wiemy - w przerwach między łykiem piwa a wgraniem filmiku – wiadomo jakiego. W ogóle wszystko jest wiadome, bo przecież „oczywista oczywistość jest oczywista.”
 
Nie spodziewałem się, że moja propozycja opisania ostatnich chwil Rudolfa Diesla, wywoła taką lawinę komentarzy.
„Gloryfikacja biopaliw” jak ocenił wpis Pan „_Agit_” nie jest głównym powodem mojej aktywności na tym polu. Zgadzam się z Panem, co do wad stosowania paliw z surowców roślinnych, zaproponował Pan również inne źródła napędzania silników lecz po myślniku kilkoma słowami podciął Pan im nóżki.
Pani „Gema” poruszyła bardzo ważny problem obecności wody, a właściwie jej brak powodujący jałowość gleb. Muszę przyznać, że chętnie poznałbym więcej danych w tej sprawie, proszę o kontakt mailowy. Po drugiej stronie „tego kija” słychać głosy o możliwych szkodach, jakie może wywołać postępujące ocieplenie klimatu powodujące podniesienie poziomu wód oceanów.
O problemie biopaliwa na tle „ludzi z Afryki”, jak pisze Pan „h” i „zabójczości” dla klimatu nie mówiąc o tym, „że jakiś kretyn (i nie jeden) postanowił dopłacać do biopaliw” jest językiem, który kieruje dyskusję na tory, po których nie chciałbym jechać, a takie przepychanki słowne prowadzili w swoich komentarzach Panowie: „h” „Zbyś” i ‘fafelisko”. W taki sposób można się przerzucać w nieskończoność, też kiedyś próbowałem dyskutować na takie argumenty, opisuję to w moim wpisie z lutego 2007 r– Korespondencja z Panem Andrzejem Szczęśniakiem „Media bardziej realistycznie o biopaliwach”. Biopaliwa, podobnie jak całość zjawiska nazwanego jako Odnawialne Źródła Energii jest moim zdaniem pewnego rodzaju filozofią widzenia rzeczywistości, o której można i powinno się rozmawiać i dyskutować. Często jednak taka forma wymiany poglądów staje się podobną do dylematu przedstawionego przez kabaret TEY.
Czy kiedy jedno koło jest zepsute - to CAŁY traktor jest zepsuty ?
Czy lepiej powiedzieć - że ma AŻ trzy koła dobre ?
 
Jestem zwolennikiem Koalicji na Rzecz Biopaliw i Energii Odnawialnej, koalicji a nie koabitacji i to jeszcze jak u nas bywa : „trudnej koabitacji”.
Komentarze (2)
Ankieta
Państwa zdanie na temat biopaliw
Obojętne - paliwo jak paliwo
Popieram - słuszna sprawa
Przeciw - zawracanie Wisły kijem
Nie mam zdania - za mało wiem o tym
O mnie
Sławomir Grining
Witam Państwa,
Najnowsze komentarze
2015-03-08 11:39
http://bluesol.pl:
Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach cz. 2
Wielka sprawa, biopaliwa. tu wszystko zależy od tego ile energii wykorzystujemy przy produkcji[...]
2015-01-14 12:31
http://bluesol.pl:
Holendrzy odlecieli … na biopaliwach.
Bardzo ciekawe, choć na razie nic nie słychać o użyciu biopaliw dla samolotów. KLM to nie male[...]
2014-12-21 15:29
http://bluesol.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
Kwestia kluczowa jest to, czy zdołamy wyprzedzić w naszych odkryciach pro-ekologicznych[...]
2014-06-26 14:54
http://hotservice.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
niesamowite jest to, że dziś też mamy mecz Niemców, tylko tym razem z USA. A czas weryfikuje[...]
2014-01-06 19:25
najlepszeprezenty.com.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
pozdrowienia :)
2013-12-23 12:58
rtvagd.net:
„Zezowate Szczęście” ..... biopaliw
:)
2013-12-22 00:34
sw-elzbieta.com:
Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach.
pozdrowienia :)
2013-11-26 16:34
annakalina:
„Zezowate Szczęście” ..... biopaliw
Biopaliwa jak dla mnie są zbyt nowoczesna dla takiego państwa jak Polska.
2013-10-30 15:11
http://ekotaniej.pl:
„Nie chce mi się z Tobą gadać”…
to prawda jeden z lepszych blogów w swojej kategorii
2013-10-18 13:22
group:
„Nie chce mi się z Tobą gadać”…
super blog
Archiwum
Rok 2012
Rok 2008
Rok 2007