Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach.
 Oceń wpis
   
Wprowadziłem ANKIETĘ. Pytanie, jak to z pytaniami bywa, głupie lub nie. Najważniejsza w każdym przypadku jest odpowiedź. Wobec tego zapraszam do wyrażenia swojego zdania.
Tymczasem proponuję kilka ciekawostek, które może, jak to dzieje się w dzisiejszym medialnym świecie, pomogą osiągnąć dobry wynik.
A jaki on ma być, nie świat tylko wynik?
„Oczywista oczywistość” jak wiadomo jest jedna, parafrazując:
- My stoimy tutaj, gdzie produkuje się biopaliwa, a oni …….
 
Nie, nie mogę dokończyć… po prostu się nie da.
Mam szczerą nadzieję, że to  już nigdy „se nevrati”.
 
Zajmijmy się kilkoma biopaliwowymi ciekawostkami:
 
- Prekursorem biopaliw a jednocześnie ojcem silnika wysokoprężnego jest Rudolf Diesel, niemiecki konstruktor, który urodził się w Paryżu, 18 marca 1858 r. Za dwa miesiące można obchodzić 150 rocznicę urodzin, gdyby komuś się chciało oczywiście.
Nie jest możliwe zliczyć ile pojazdów i maszyn napędzanych jest silnikiem, którego pradziadka pokazał Rudolf Diesel w 1890 r. podczas słynnej Wystawy Światowej w Paryżu.
To ta sama wystawa, z okazji której, zbudowano Wieżę Eiffla. Będącą przykładem możliwości technicznych oraz symbolem potęgi gospodarczej i naukowo-technicznej Francji w tym okresie. Notabene wieża miała zostać rozebrana po wystawie, wstrzymano decyzję rozbiórki na jakiś czas, ponieważ nie chciano likwidować stacji meteorologicznej, którą zorganizowano na szczycie konstrukcji.
Pokazany wówczas silnik Rudolfa Diesla napędzany był olejem arachidowym z orzeszków ziemnych. Diesel w swoich planach, jako pierwszy, chciał wykorzystywać również inne surowce rolne do produkcji paliw w zastępstwie ropy naftowej. Opatentował swój silnik i pierwsze praktyczne zastosowania rozpoczęto w maszynowniach rzecznych statków motorowych w 1903 r.
Zainteresowanie paliwem roślinnym wyrażały także inne kraje europejskie, po entuzjastycznym przyjęciu wynalazku we Francji również Anglia, Belgia i Włochy zainteresowały się paliwem roślinnym. Rozpoczęto szereg prac naukowych, z których wymienić można osiągnięcia niemieckich naukowców, A. Schmidta i K. Gauppa z Politechniki Wrocławskiej.
Czy też bardziej medialnym przykładem niech będą publikacje G. Chavanna z uniwersytetu w Brukseli, dokumentujące badania w Kongo, ówczesnej belgijskiej kolonii, stosowania estrów etylowych (!) oleju palmowego. [Bocheński, 2003]
Na początku minionego wieku ludzkość borykała się z trudnościami wynikającymi z transportu konnego, mieszkańcy ówczesnych metropolii skarżyli się na smród końskiego łajna i moczu. Jednak głównym powodem kłopotów był pył unoszący bakterie wywołujące choroby dróg oddechowych. W roku 1900 Nowy Jork, będący wówczas drugim pod względem ilości mieszkańców miastem świata ok. 4,2 mln ludności, pokrywało blisko 2000 ton końskiego łajna. Aż trudno uwierzyć, ale w takiej atmosferze (dosłownie i w przenośni) wprowadzenie silnika spalinowego uznano jako działanie ekologiczne. Dodatkowo stwierdzono w ciągu kolejnych dwóch dziesięcioleci, że stosowanie pojazdów silnikowych znacznie zmniejszyło ilość zachorowań na gruźlicę. [Podkówka, 2004]
Ale wróćmy do głównego bohatera. Spróbujmy też nadać trochę medialności dalszej opowieści.
           
           Był wczesny wieczór 28 września 1913 roku. Rudolf Diesel siedział odprężony przy stoliku w kawiarni na promie SS „Dresden”, płynącego ostatnim tego dnia rejsem kanałem La Manche w stronę Anglii. Przez okno oglądał leniwie kołyszącą się taflę wód kanału. Następnego dnia miał ważne spotkanie w Londynie. Wiedział jednak, że to on trzyma wszystkie asy w ręku, miał patent na silnik, który dokona rewolucji technicznej. Mógł teraz pozwolić sobie na delektowanie się dobrym cygarem i szklaneczką whisky.
           Kiedy doniesiono mu kolejną porcję napoju, Rudolf spytał młodego kelnera ubranego w nieskazitelnie biały uniform czy mają orzeszki ziemne. Młody człowiek z przewieszoną chustka na przedramieniu mimo zdziwienia takim pytaniem, orzeszki do whisky?, potwierdził z wyuczoną uprzejmością, deklarując natychmiastowe zrealizowanie życzenia. Nie, dziękuję odparł Rudolf, - wie pan, że wkrótce olejem z takich orzeszków napędzane będą silniki na przykład takiego promu jak ten. Młody człowiek delikatnie poruszył głową w geście aprobaty, był przyzwyczajony do tego rodzaju sytuacji, kiedy musiał wysłuchiwać różnych bzdur wygadywanych przez klientów. Zanim dostał się do pracy na pokładzie spędził miesiąc jako pomocnik mechanika w maszynowni, wiedział aż nadto, co wprawia w ruch turbiny takiego kolosa jak Dresden.
           Kiedy kolejny raz rzucił okiem w stronę stolika przy którym siedział ten dziwak, jak pomyślał o Dieslu, nikogo już tam nie było. Odruchowo spojrzał w stronę drzwi wyjściowych, zdawało mu się, że rozpoznał sylwetkę dziwnego klienta, lekko przygarbioną. Wydawało mu się też, że szedł w towarzystwie dwóch mężczyzn, dużo większych od niego, wyprostowanych o wojskowych ruchach. Nie, niemożliwe, przecież zauważyłby tych dwóch wcześniej jak przysiadają się do stolika, rozmawiają.
           Prom SS „Dresden” dopłynął do celu, gwar wysiadających ludzi powoli przygasał. Jednak Rudolf Diesel nie wysiadł w angielskim porcie. Nikt nie widział go od wyjścia z kawiarni. Wstępne poszukiwania nie dały pozytywnego rezultatu. Dopiero nad ranem Królewska Straż Graniczna zaalarmowana przez rybaków wypływających świtem na połów, wyłowiła ciało mężczyzny w wieku ok. pięćdziesięciu lat bez znaków szczególnych.
           Inspektor Tom Curry, po kilkumiesięcznym śledztwie musiał umieścić chudą teczkę z napisem – Rudolf Diesel, na dolnej półce swojej, zamykanej na podwójny zamek, szafy.
Nie lubił tak kończyć sprawy. Dolna półka oznaczała śledztwa nierozwiązane. Co się wtedy naprawdę stało, 28 września 1913 roku?- pomyślał niewiadomo który już raz w ostatnich tygodniach. Powoli zbliżył ogień z palącej się zapałki do twardej powierzchni ubitego tytoniu w swojej fajce. Czy ktoś taki jak Diesel mógł popełnić samobójstwo, u szczytu sławy? Wypadek? Ale jak, przecież morze tego wieczoru było wyjątkowo spokojne, niemożliwe. Morderstwo? Przecież sprawdził wszystkich, którzy znajdowali się na pokładzie Nikt nie wydawał się podejrzany. Każdy miał alibi. Żadnego powiązania, motywu. A tych dwóch mężczyzn, którzy podobno wyszli razem z nim.? Nie, to ślepa uliczka, nie było tego dnia nikogo takiego wśród pasażerów i załogi SS „Dresden” .   
 
 
Do dzisiaj nikt nie rozwiązał tej zagadki.
 
W kolejnym wpisie wystąpi Julia Roberts, Mogran Freeman, Daryl Hannah i inni.
Komentarze (16)
Po sylwestrowej nocy Ankieta, czyli medialnie o...

Komentarze

2008-01-04 10:18:50 | 85.128.78.* | h
Re: Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach. [11]
W kwietniu 1900 roku przedstawił na Wystawie światowej w Paryżu silnik swojej
konstrukcji napędzany olejem arachidowym z orzeszków ziemnych

ale kogo to juz dzis obchodzi /sorry/
Oczywiscie,oprocz ludzi z Afryki,ktorym brakuje zywnosci a jej cena wzrosla przez 1
rok o ponad 40 % !!!!!!!
Tylko dlatego,ze jakis kretyn /i nie jeden/ postanowil doplacac do biopaliw,zeby byly
konkurencyjne dla ropy.Skutek byl prosty do przewidzenia.Kto bedzie zajmowac sie
zbozami,skoro tu przynosza pieniadze w zebach.A ze ta produkcja jest naprwde o wiele
bardziej zabojcza dla klimatu niz ropa,to juz maly pikus.
No i taki drobiazg,ze juz w wielu miejscach wchodzi prawo ograniczajace emisje a
nawet sprowadzajace ja do zera.I ze za moment bedziemy mieli naped czysto
elektryczny.
Wiec po co robic zamet i gnebic ludzi tylko po to,zeby kolejna grupa "spekulantow"
mogla dopisac kolejne zera do rachunkow.
raport ONZ jest morderczy dla biopaliw i bez skrupolow okresla je jako jeden z
obecnie najwiekszych bledow ludzkosci.
No i Amazonia,zrodlo tlenu dla swiata,wyrzynana pod nastepne pola kukurydzy. skomentuj
2008-01-04 12:02:15 | 85.219.242.* | fafelisko
"...A ze ta produkcja jest naprwde o wiele
bardziej zabojcza dla klimatu niz ropa,to juz maly pikus.I ze za moment bedziemy
mieli naped czysto elektryczny...."

Buhahahah....prosze, bo umre ze smiechu. Produkcja biopaliwa "zabija" klimat? A ropy,
co? Ozywia go?
Ceny zywnosci wzrosly, to fakt, ale nie tylko przez produkce biopaliw. takze przez
zmiany w klimacie, ktore (skoro juz stwierdzilismy ze to czlowiek na nie wplywa) sa
skutkiem bardziej spalania paliw kopalnych niz biopaliw.
Po drugie - dlatego ze ludom Afryki brakuje zywnosci my mamy zakazac produkcji
biopaliw? Spalac rope w silnikach i wegiel w elektrowniach? skomentuj
2008-01-04 12:47:58 | 85.128.78.* | h
polecam raport ONZ .I zastanowienie,dlaczego do produkcji biopaliw trzeba duzo
DOPLACAC.I dlaczego trzeba firmy ZMUSZAC do ich produkcji.
Bo przeciez do baku NIE wsypuje sie kukurydzy.Na przyklad.Trzeba ja przerobic,a do
tego potrzebna jest energia.Bardzo duzo energii a wiec i bardzo duzo ciepla.
I drobna sprawa w przypadku Polski : NIE MA tyle powierzchni uprawnej,zeby
starczyloi dla biopaliw i dla zywnosci.Co wiec powie kierowca,ktory bedzie MUSIAL
tankowac swinstwo o niewiadomym skladzie,dodatkow doplacane z jego podatkow w jadac
na tym swinstwie po zakupy placic wciaz wiecej za stale drozejaca zywnosc???
Bo przeciez juz teraz porzucana jest uprawa zboz i trzody na rzecz chocby rzepaku.
A wiec zywnosc /stale drozejaca/ juz zaczynamy sprowadzac.
To ,ze lepper i jego ludzie,zarabiajacy nieprzytomne sumy w parlamencie chcieli
zarobic jeszcze wiecej,to jeszcze nie powod ,zeby popierac glupoty. skomentuj
2008-01-04 13:02:21 | 85.128.78.* | h
Prosze sobie poczytac :

http://tinyurl.com/28fbh8 skomentuj
2008-01-04 13:51:51 | 85.128.78.* | h
a tu fragment wiekszej calosci :

Biopaliwa nie są jednak tak całkiem ekologiczne i na większą skale mogą powodować
więcej kłopotów niż pożytku. Przede wszystkim wymagają powierzchni pod uprawę. Już
(2007r) pojawiają się poważne zarzuty dla Brazylii, która znacząco zwiększa obszary
uprawne trzciny cukrowej, soji kosztem naturalnych lasów deszczowych czy terenów
trawiastych. Podobne zarzuty padły pod adresem Indonezjii gdzie powstają olbrzymie
plantacje palm olejowych. W obu tych przypadkach przy okazji obrywają mali rolnicy,
wysiedlanie z ich rodzimych działek przez wielkie kompanie. W miejscach gdzie o
pozyskanie nowych ziem trudno przemysł biopaliw zaczyna konkurować o materiały z
przemysłem żywnościowym. W Polsce wynikiem tego są wysokie ceny rzepaku, we Włoszech
dotyczy to bardzo poszukiwanej przez przemysł makaronowy pszenicy odmiany durum.
Kryzysem i strajkami ludności okazało się przekierowanie upraw kukurydzy na biopaliwa
w Meksyku. W niektórych rejonach, ceny ziarna kukurydzy, będącej podstawą wyżywienia
zwłaszcza biedniejszej części społeczeństwa, poszybowały o kilkaset procent w górę.
Problem ten jest bardzo znaczący. Unia Europejska do 2020r zamierza stosować 10-20%
dodatków biopaliw w krajach członkowskich. Skoro problemy z pozyskaniem surowców
zaczynają się już teraz (2007r.) gdy udział biopaliw sięga 3-4% co będzie dalej? skomentuj
2008-01-04 14:28:11 | 91.150.161.* | Zbyś
dobra zamiast się głupio śmiać opodatkuj biopaliwa na tych samych zasadach co ropę i
zobaczymy co będzie tańsze. skomentuj
2008-01-04 20:04:42 | 83.20.42.* | Robert Przekop
Pozwolę sobie na komentarz komentarzy

Sprawa pierwsza, ONZ.
Dla mnie raporty ONZ-u są tyle warte co bajkopisarstwo Karola Marksa. Ta organizacja
przez całe swoje istnienie nie zrobiła niczego sensownego, wystarczy tylko popatrzeć
na śmieszne "misje rozjemcze" niebieskich hełmów z kwiatkami w lufach :), służy ona
jedynie do samo wyżywiania osób z nią powiązanych. Ich raporty mają jeden cel, zmusić
lobby w które są wymierzone do zapłacenia swoistego podatku od przychylności. Lobby
biopaliwowe jest aktualnie w trakcie formowania więc jest okazja przydusić ich do
jakiegoś haraczu.

Kolejna sprawa to nagminne mylenie źródeł energii z ich nośnikami. Ludzie myślą że
jak coś jest na prąd to jest ekologiczne :) Aktualnie żeby mieć prąd trzeba spalać
lub rozszczepiać i tyle w temacie.

Co będzie dalej?

Biopaliwa to etap przejściowy, te o których wie tzw. statystyczny obywatel to etanol
i EMKT. To są biopaliwa pierwszej generacji i (jeżeli są otrzymywane z surowców
rolniczych). Tak naprawdę to etap testów, budowa infrastruktury. Już wkrótce
gorzelnie będą musiały przestawić się na celulozę (konkurencja to wymusi) i wtedy nic
będzie biadania że spalamy żywność, bo będzie można fermentować surowce odpadowe. Ale
żeby to rozumieć i wypowiadać się na ten temat trzeba mieć niestety trochę wiedzy,
czego brakuje formowym trollom czy tzw. statystycznemu kowalskiemu który jest
ekspertem we wszystkim.

Jaka przyszłość energetyki?

W perspektywie 20 lat biopaliwa kolejnych generacji + węgiel (sic !!!)
W perspektywie 50-100 lat fuzja jądrowa (jedyna alternatywa energetyczna dla
cywilizacji)

pozdrawiam wszystkich trzeźwo myślących skomentuj
2008-01-05 08:19:10 | 85.219.242.* | fafelisko
Alez ja sie wcale glupio nie smieje, ja sie smieje bardzo madrze.
Fakt, faktem po opodatkowaniu biopaliwa beda drozsze niz ropa, ale pragne zwrocic
uwagę na kilka faktów.
1. Infrastruktura do produkcji biopaliw znajduje się obecnie w powijakach w
porównaniu do aparatu przetwarzania ropy. Im wieksze reaktory i rozbudowana
infrastruktura tym jednostkowy koszt wytworzenia biopaliwa mniejszy.
2. Obecnie biopaliwa wytwarza się tylko z zastosowaniem roślin jadalnych. Nic nie
stoi na przeszkodzie aby produkować paliwa z roślin niejadalnych, albo nawet z drewna
(w sumie z wszystkiego co zbudowane jest z glukozy). Kwestia dopracowania
technologi.

a poza tym:

3. Biopaliwa to jedyne prawdziwie "odnawialne zrodlo energi" (w przeciwienstwie do
wodoru ktory co niektorzy BLEDNIE tym mianem okreslaja", ktore mozna wykozystac na
szeroka skale, do samochodow bez zadnych rewolucyjnych modyfikacji.
4. "Na przyklad.Trzeba ja przerobic,a do tego potrzebna jest energia.Bardzo duzo
energii a wiec i bardzo duzo ciepla."
Dobre, naprawde dobre. Taka np. estryfikacja trojglicerydow zachodzi samoczynnie.
Energie dostarcza sie tylko jezeli chce sie znacznie podniesc szybkosc reakcji.
Kraking i reformig ropy to co? Energia nie jest potrzebna? No to proponuje
przeprowadzic doswiadczenie. Moze sie uda te procesy przeprowadzic sila woli.
5. LUDZIE!!! Jakis JEDEN "kontrowersyjny sprawozdawca ONZ ds. PRAWA DO ZYWIENIA
(!!!)" , w dodatku "znany ze swych silnie lewicowych poglądów", traktowany jest jako
alfa i omega produkcji biopaliwa. Kogo wy cytujecie? Moze jeszcze pojechac Marksem i
Leninem?
6. "I drobna sprawa w przypadku Polski : NIE MA tyle powierzchni uprawnej,zeby
starczyloi dla biopaliw i dla zywnosci" ale to z dokladnych wyliczen (link), czy tak
Ci sie wydaje (no chyba ze Polska ma produkowac biopaliwa dla calego swiata)?

Glosy aby rozgonic to kolko wzajemniej adoracji (ONZ) nie sa jednak pozbawione sensu. skomentuj
2008-01-05 11:14:43 | 91.150.161.* | Zbyś
nie mam nic do produkcji biopaliw ale powtarzam niech to opodatkują na tych samych
zasadach wtedy będziemy mówić o prawdziwej konkurencji bo inaczej to jest właśnie
Marks i Lenin-dopłaty do produkcji biopaliw czysty socjalizm skomentuj
2008-01-05 11:19:17 | 91.150.161.* | Zbyś
no może ziemi nie brakuje ale braknie pieniedzy w budżecie na dopłaty do biopaliw w
takiej skali no bo jak koszty nie grają roli to może by skonstuować mały reaktor
jądrowy do napędu każdego samochodu tak jak stosuje się to do napędów okrętów
podwodnych skomentuj
2008-01-06 07:08:57 | 83.7.121.* |
Re: Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach. [1]
Szanowny Panie Sławomirze,
z zainteresowaniem przeczytałam napisany przez Pana rys historyczny o o Rudolfie
Dieslu.
Obecne dyskusje o produkcji biopaliw wywołują rzeczywiście dużo emocjii. Być może,
że produkcja biopaliw jest konkurencją dla produkcji żywności, ale moim zdaniem w
produkcji roślinnej (bez względu na jej ostateczne przeznaczenie) jest inny problem :
to problem wody.
Obrzymie obszary naszej Ziemi są jałowe,bo, nie ma, na nich życiodajnej wody. Co
gorsza, olbrzymie obszary , obecnie wykorzystywane rolniczo, stepowieją.
Nie brzmi to groźnie? Prawda?
Ale nie trzeba raportów światowych ekspertów,by dowiedzieć się o problemie.Sama od
wielu lat obserwuję w swojej okolicy((powiat lubelski) gwałtowne obniżenie się
poziomu wód gruntowych i zanikanie wielu naturalnych cieków powierzchniowych.
Obserwacje te są ścisle powiązane z moją pracą, albowiem zajmuję się właśnie
produkcją roślinną. Mam tez takie same obserwacje z wielu rejonów Polski, poprzez
wymianę informacji z kolegami z branży rolnej.
Niestety , nie pamietam nazwiska geologa, który opublikował raport właśnie o
stepowieniu , między innymi , obszarów centralnej i wschodniej Polski. I , co
ciekawe, lokalne ,sezonowe powodzie absolutnie nie poprawiają stanu wód gruntowych
I moim zdaniem problem jest ,i sadzę , będzie w przyszłości coraz większy, właśnie
z wodą ! Nie z dopłatami do biopaliw , nie z lobbingiem " nafciarzy", ale właśnie
z wodą !!!
Naprawdę nie chcę nikogo straszyć, ale sami Państwo zainteresujcie się ta sprawą i
przekonajcie się,że mam rację.
A jeśli rzeczywiscie jest problem, to jak go rozwiązać?
Z poważaniem

Gema skomentuj
2008-01-06 07:25:57 | 85.128.78.* | h
Zgadza sie,a problem jest znany i gnorowany od lat.. Kiedys w srodku kazdej wsi lub
tuz obok byl staw lub jeziorko.Byly rzeczki i strumyki i kanaly.Prawie wszystko
pracowicie likwidowano calymi latami,osuszano torfowiska i mokradla,wycinano lasy az
doprowadzono do sytuacji,ze Polska jest na ostatnim miejscu w Europie z zasobami
slodkiej wody.Juz dzis dowozi sie ja stale do bardzo wielu miejscowosci skomentuj
2008-01-07 01:52:05 | 80.238.110.* | _Agit_
Re: Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach. [0]
Bardzo ciekawy artykuł.
Jednak gloryfikacja biopaliw jest moim zdaniem w dalszym Ciągu podążaniem w ślepą
uliczkę. tyle że tym razem inną.
Biopaliwa rozwiązują problem odnawialności źródła energii, owszem.
Jednak:
- w dalszym Ciągu mamy emisję CO2 do atmosfery,
- ogromne pola pod uprawy - skutki ekologiczne i krajobrazowe,
- ceny paliwa zależne od "urodzaju",
- ogromne ilości azotanów pakowanych do gleby żeby poprawić plony,
- itp.

Jest kilka alternatywnych metod napędu, które mają szansę zrewolucjonizować rynek.
- napęd elektryczny - tu poważny problem jest z akumulatorami,
- napęd wodorowy - przereklamowane moim zdaniem
- napęd pneumatyczny - moim zdaniem najlepsza alternatywa na chwilę obecną. Zasięg do
400km na jednym tankowaniu sprężonym powietrzem (tankowanie - 3 minuty na stacji bądź
4h z kompresora - a kompresor można np. zasilać z baterii słonecznych). Brak emisji
CO2 i duża sprawność silników bez strat cieplnych. Ostatnio koncern Tata
zainteresował się tego rodzaju napędem i ma już kilka modeli które mają pójść
"seryjnie". Moim zdaniem tędy droga. :) skomentuj
2008-02-27 14:56:42 | 195.12.34.* | Andrzej z Konopi
"Już wkrótce gorzelnie będą
musiały przestawić się na celulozę (konkurencja to wymusi) i wtedy
nic będzie biadania że spalamy żywność, bo będzie można
fermentować surowce odpadowe."

...a jakie rośliny najszybciej produkują celulozę?
KONOPIE!!!

przykłady?

Czechy skomentuj
2008-02-28 09:32:19 | 195.12.34.* | Andrzej z Konopi
http://www.youtube.com/watch?v=GQMWGzJXHvw


a oto linka z filmem produkcji czeskiej skomentuj
2013-12-22 00:34:56 | *.*.*.* | sw-elzbieta.com
Re: Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach. [0]
pozdrowienia :) skomentuj
Ankieta
Państwa zdanie na temat biopaliw
Obojętne - paliwo jak paliwo
Popieram - słuszna sprawa
Przeciw - zawracanie Wisły kijem
Nie mam zdania - za mało wiem o tym
O mnie
Sławomir Grining
Witam Państwa,
Najnowsze komentarze
2015-03-08 11:39
http://bluesol.pl:
Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach cz. 2
Wielka sprawa, biopaliwa. tu wszystko zależy od tego ile energii wykorzystujemy przy produkcji[...]
2015-01-14 12:31
http://bluesol.pl:
Holendrzy odlecieli … na biopaliwach.
Bardzo ciekawe, choć na razie nic nie słychać o użyciu biopaliw dla samolotów. KLM to nie male[...]
2014-12-21 15:29
http://bluesol.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
Kwestia kluczowa jest to, czy zdołamy wyprzedzić w naszych odkryciach pro-ekologicznych[...]
2014-06-26 14:54
http://hotservice.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
niesamowite jest to, że dziś też mamy mecz Niemców, tylko tym razem z USA. A czas weryfikuje[...]
2014-01-06 19:25
najlepszeprezenty.com.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
pozdrowienia :)
2013-12-23 12:58
rtvagd.net:
„Zezowate Szczęście” ..... biopaliw
:)
2013-12-22 00:34
sw-elzbieta.com:
Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach.
pozdrowienia :)
2013-11-26 16:34
annakalina:
„Zezowate Szczęście” ..... biopaliw
Biopaliwa jak dla mnie są zbyt nowoczesna dla takiego państwa jak Polska.
2013-10-30 15:11
http://ekotaniej.pl:
„Nie chce mi się z Tobą gadać”…
to prawda jeden z lepszych blogów w swojej kategorii
2013-10-18 13:22
group:
„Nie chce mi się z Tobą gadać”…
super blog
Archiwum
Rok 2012
Rok 2008
Rok 2007