Holendrzy odlecieli … na biopaliwach.
 Oceń wpis
   

Polska reprezentacja nie jest największym przegranym EURO 2012.
Dużo bardziej nieudany występ był moich faworytów do medalu, Holandii.
Sentyment z lat młodzieńczych, gdzie dość powszechne uwielbienie dla brazylijskiego piłkarza Pelego szybko zastąpiłem fascynacją Cruyffem, holenderskim „Pitagorasem w piłkarskich butach”, odgrywa tutaj największe znaczenie.

A gdzie w tym wszystkim biopaliwa?
Holenderska linia lotnicza KLM, nie tylko przywiozła i odwiozła piłkarzy, na i z lotniska w Balicach, ale z zauważalnie dużym sukcesem prowadzi promocję biopaliw w paliwach lotniczych. Sektor ten, dość długo opierał się stosowaniu odnawialnych paliw. Przeważnie tłumacząc względami bezpieczeństwa, i pewnie powagą sytuacji, że niby w powietrzu nie ma żartów, a przecież z biopaliwami zawsze tyle śmiechu było.

 fot. Samolot linii KLM

Stereotyp takiego myślenia, uległ w ostatnich latach dość znacznej korekcie.
Przeprowadzony w ubiegłym roku, pierwszy rejsowy lot samolotem Boeing 737-800 ze 171 pasażerami na pokładzie z Amsterdamu do Paryża, w którym wykorzystano napęd mieszanką 50/50 paliwa lotniczego i biopaliwa (biokerosene - zużytego oleju spożywczego), to bardzo poważne przedsięwzięcie linii KLM. Wcześniej, w listopadzie 2009 r., Boeing 747, którego TYLKO jeden silnik zasilany był biopaliwami, ale może dlatego, że przewoził na pokładzie grupę 40 VIP-ów, wykonał blisko 2 godzinny lot pokazowy.
No i chyba najważniejsze osiągnięcie linii lotniczych KLM, sprzed kilku dni, przelot z Amsterdamu do Rio de Janeiro, na konferencję „Rio+20”. To już jest coś. Najdłuższy lot rejsowym samolotem. Ale przecież na taką konferencję nie wypadało inaczej przybyć. Prawda?

 fot. Delegacja na Rio+20

Oczywiście linie lotnicze KLM nie są jedyne, które stosują różne odmiany biopaliw w lotnictwie.
Virgin Atlantic i GE Aviation przeprowadziły lot samolotem Boeing B747 (Jumbo Jet) na biopliwie z oleju palmy brazylijskiej babassu i palmy kokosowej w lutym 2008 r.
Co było tym ciekawsze, że nie przeprowadzono żadnych modyfikacji w układzie silnika i systemie paliwowym.
Poniżej kilka kolejnych przykładów:
31.05.2008 Swift Enterprices rozpoczyna próby naziemne na nowym paliwie syntetycznym z biomasy dla silników tłokowych.
7.01.2009 Amerykański Continental wykonał lot 2 godzinny lot zasilając jeden z dwóch silników Boeing 737-800 mieszanką 50-50 paliwa JetA i paliwa z jatrofy i alg.
31.01.2009 Japoński Boening 747 –300 wykonał lot wokół portu lotniczego Haneda
z jednym silnikiem zasilanym paliwem syntetycznym z mieszanki lnianki (84 %) , jatrofy, (16 %) i alg (poniżej 1 %).

 fot. Uroczyste tankowanie.

 

Myliłby się ten, kto pomyślałby, że dopiero w XXI wieku rozpoczęto przygodę z biopaliwami w Lotnictwie. Błędne jest tez myślenie, że w Polsce nic się w tym temacie nie działo. Chociaż LOT ma dużo innych ważnych tematów, zwłaszcza w perspektywie prywatyzacji, to jednak Instytut Lotnictwa ma bogate doświadczenia, badawcze oczywiście.
Ale jeżeli kiedyś jakikolwiek polski samolot wzniesie się i szczęśliwie zląduje, mając za paliwo mieszankę
biopaliwową, to będzie to niewątpliwie zasługą Pana dr inż. Zbigniewa Pągowskiego. To jego prace, prowadzone od ponad 20 lat, przecierają biopaliwom szlak do stosowania w Polsce. Pan dr Pągowski jest bez wątpienia „Ojcem” biopaliw w lotnictwie polskim. Mimo, że dziecko dopiero w drodze, to prace Instytutu Lotnictwa, mogą rokować szczęśliwe rozwiązanie. Ale o tym i o wcześniejszych praktykach stosowania np. bioetanolu w lotnictwie,  w kolejnej notce. Po pierwszym meczu ćwierćfinałowym.

 fot. Cocking oil airway.
Kto dzisiaj  będzie „must go home”? Pewnie Czechy, mimo, że bardzo ich lubię. A czy na biopaliwach odlecą? Na pewno nie.

Chociaż czeska „Cessna” jest bardzo oddaną i wdzięczną modelką dla biopaliw.
Ale o niej i innych awionetkach, oraz o „pasjonatach” paliw lotniczych z bioetanolem, napiszę przed jutrzejszym meczem.

 

Komentarze (1)
Koko,koko ... i po ... uldze... Piłka leci hen wysoko, czyli...

Komentarze

2015-01-14 12:31:38 | 46.204.59.* | http://bluesol.pl
Re: Holendrzy odlecieli … na biopaliwach. [0]
Bardzo ciekawe, choć na razie nic nie słychać o użyciu biopaliw dla samolotów. KLM to
nie male linie, ale naprawdę poważne linie lotnicze.
Szczególnie jest to ciekawe, teraz w czasie gdy mamy na świecie podwyższony poziom
bezpieczeństwa i firmy trzymają się sprawdzonych rozwiązań, a równocześnie
potrzebujemy ratować ekosystem skomentuj
Ankieta
Państwa zdanie na temat biopaliw
Obojętne - paliwo jak paliwo
Popieram - słuszna sprawa
Przeciw - zawracanie Wisły kijem
Nie mam zdania - za mało wiem o tym
O mnie
Sławomir Grining
Witam Państwa,
Najnowsze komentarze
2015-03-08 11:39
http://bluesol.pl:
Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach cz. 2
Wielka sprawa, biopaliwa. tu wszystko zależy od tego ile energii wykorzystujemy przy produkcji[...]
2015-01-14 12:31
http://bluesol.pl:
Holendrzy odlecieli … na biopaliwach.
Bardzo ciekawe, choć na razie nic nie słychać o użyciu biopaliw dla samolotów. KLM to nie male[...]
2014-12-21 15:29
http://bluesol.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
Kwestia kluczowa jest to, czy zdołamy wyprzedzić w naszych odkryciach pro-ekologicznych[...]
2014-06-26 14:54
http://hotservice.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
niesamowite jest to, że dziś też mamy mecz Niemców, tylko tym razem z USA. A czas weryfikuje[...]
2014-01-06 19:25
najlepszeprezenty.com.pl:
Piłka leci hen wysoko, czyli biopaliwa w lotnictwie
pozdrowienia :)
2013-12-23 12:58
rtvagd.net:
„Zezowate Szczęście” ..... biopaliw
:)
2013-12-22 00:34
sw-elzbieta.com:
Ankieta, czyli medialnie o biopaliwach.
pozdrowienia :)
2013-11-26 16:34
annakalina:
„Zezowate Szczęście” ..... biopaliw
Biopaliwa jak dla mnie są zbyt nowoczesna dla takiego państwa jak Polska.
2013-10-30 15:11
http://ekotaniej.pl:
„Nie chce mi się z Tobą gadać”…
to prawda jeden z lepszych blogów w swojej kategorii
2013-10-18 13:22
group:
„Nie chce mi się z Tobą gadać”…
super blog
Archiwum
Rok 2012
Rok 2008
Rok 2007